Net zoals een fysieke winkel is het doel van een webshop om goederen en/of diensten te verkopen. Het verschil tussen een fysieke winkel en een webshop is dat een webshop dit volledig via het internet doet. Natuurlijk is het mogelijk om de krachten te bundelen en een webshop te kopellen aan een fysieke winkel en dat je verkoopt via beide kanalen. Maar wat is een webshop en zijn er hier verschillende variante van?
De eerste webshops verschenen achteraan de jaren negentig. Toen het wereldwijde web (www) toegankelijk werd gemaakt voor zakelijke doeleinden, werd als snel ondervonden dat een fysieke winkel kan bijdragen aan de verkoop van een fysieke winkel. Je tackelde namelijk een aantal factoren met een online winkel en een voorbeeld hiervan is de geografische afstand. Toch waren er vele huiverig en waren zij bang om opgelicht te worden door de nieuwe online webshops. Door wetten zoals ‘Aankoop of Afstand’ en de beveiligde betaalsystemen toe te voegen, werden veel onzekerheden weggenomen en groeide het gebruik van de webshops gestaag.
De wet Aankoop of Afstand beschermde de consumenten die online producten of diensten afnamen met een bedenktijd van 14 dagen. De producten dienen ongebruikt te zijn en de diensten mogen geen maatwerk betreffen.
Tegenwoordig is het starten van een webshop een stuk eenvoudiger geworden dan voorheen. Er zijn ook talloze verschillende webshop software programma’s die het mogelijk maken voor ondernemers, zonder enige webdesign ervaring, om een complete webshop op te zetten. Een eis voordat je kunt beginnen met het maken van je eigen webshop is dat er bij de registratie een adres gekoppeld moet worden. Alle andere noodzakelijke functies die jouw webshop moet bezitten kan jij uitbesteden en hierdoor wordt het enorm eenvoudig om een webshop te starten. Onderstaande punten kan jij bijvoorbeeld al uitbesteden:
Heb je eenmaal een webshop staan, dan is het nog de kunst om gevonden te worden. Omdat het aanmaken van een eigen webshop zo eenvoudig is geworden, is de concurrentie natuurlijk moordend. Ondanks dat je kosten bespaart omdat je geen fysieke locatie huurt of opslag kosten hebt, heb je ook kosten die je met een fysieke winkel niet hebt. Denk hierbij aan kosten zoals het inschakelen van een online marketing bureau die ervoor zorgt dat jouw vindbaarheid verbeterd wordt!