Je bent webshop eigenaar of je bent van plan om een webshop te starten? Dan kunnen deze tips jou zeker van pas komen. In deze blogpost lees je tips en adviezen om meer uit jouw webshop te halen:
1. Weet wie jouw website/webshop bezoekt (Analytics)
Door middel van Google Analytics kan je achterhalen wie jouw klanten zijn en hoe zij door de webshop navigeren. In de basis is het verstandig om Google Analytics in jouw webshop te implementeren zodat je de standaard gegevens kan achterhalen. Maar er zijn nog veel meer dingen in te stellen in Google Analytics om je webshop te verbeteren zoals: conversies, trechteranalyses en doelgroepgegevens. Met deze informatie kan jij beter inspelen op jouw doelgroep en eventueel pagina’s aanpassen (conversie optimalisatie) zodra geconcludeerd wordt dat hier veel mensen afhaken.
2. Zorg dat men de call-to-actions kan vinden
Duidelijke call-to-actions zorgen voor hogere conversie. Als de bezoeker goed kan zien waar, of hoe hij/zij het product kan bestellen gaat hij eerder over tot de koop.
Een knop in een opvallendere kleur trekt veel meer aandacht en hoeft geen doorn in het oog te zijn. Deze knop zal meer conversie opleveren. Er is geen reden om de call-to-actions in je webshop te verstoppen.
3. Optimaliseer de webshop voor zoekmachines (SEO)
Zorg ervoor dat je webshop goed vindbaar is in Google. De techniek van de webshop moet zo ingericht zijn dat de zoekmachine de juiste relevante content goed kan vinden (indexeren). Er zijn nog veel webshops die de structuur van hun webshop niet hebben geoptimaliseerd. Het is bijvoorbeeld van belang om de titel van de pagina op te nemen in de url van de pagina. Met een seo checklist vind je alle voorwaarden van de stappen voor een optimaal vindbare website. Met deze checklist slaat u geen enkel belangrijk SEO punt meer over.
Los van de techniek is het ook van belang om relevante content te schrijven. Zoek uit waar mensen naar op zoek zijn en schrijf je content daar omheen. Op deze manier komt de webshop hoger in de zoekmachine op relevante zoektermen. Dit levert meer traffic op en dus ook meer omzet of naamsbekendheid.
4. Betrouwbaarheid
ThuiswinkelWaarborgLogo
Bezoekers willen zeker weten dat ze de webshop waarop ze bestellen, ook te vertrouwen is. Hierbij is de eerste indruk van groot belang. Sluit het ontwerp aan bij de verwachting van de consument? Staalt de webshop vertrouwen uit?
Bijvoorbeeld het ‘Thuiswinkel Waarborg’ keurmerk. Een keurmerk kan het vertrouwen van de consument verbeteren, maar het is ook belangrijk om duidelijkheid te geven over verzendkosten, levertijden en voorwaarden. Klanten zitten niet te wachten op verrassingen die ze pas te zien krijgen tijdens het bestelproces. Wees duidelijk en oprecht!
5. Responsive design
Zorg dat je webshop ook geoptimaliseerd is met een responsive design voor mobiele en tablet gebruikers. Er zijn nog veel webshops die geen rekening houden met de mobiele en tablet gebruikers; dit is echter een grote fout. Het aandeel mobiele en tablet gebruikers neemt sterk toe en het aandeel van mobile commerce was in de eerste helft van 2013 11%, een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012 (bron: thuiswinkel.org). In de toekomst zal dit aandeel sterk toenemen.